Vivim envoltats de melodies que ens ajuden a viure millor. Ja ho va dir Nietzsche : “sense música, la vida seria un error”. Si els experts afirmen que la música encén infinitat de capacitats d’aprenentatge, per què encara poc sovint forma part del dia a dia dels infants a les aules? Si ens centrem en el binomi “llengües” i “música”, les connexions són especialment poderoses: les dues s’utilitzen per comunicar-nos, tenen una essència rítmica i melòdica i es transmeten oralment.

A nivell lingüístic , les cançons ens ajuden a treballar pronunciació o escolta, discriminació de sons, vocabulari o gramàtica implícita, i ens proporcionen contextos significatius per repetir estructures i vocabulari contextualitzat.  Aprendre anglès mitjançant cançons cantades o escoltades facilita dos àmbits molt concrets: l’adquisició de nous fonemes i patrons d’entonació i la memorització i adquisició de nou vocabulari.

La música també potencia un ambient positiu a l’aula.  El famós “affective filter”  -el nivell d’ansietat relacionat amb el fet d’estar-nos expressant en una llengua que no és la nostra-  es redueix o desapareix de l’equació. El simple fet de fer música en anglès i de posar el focus en “passar-ho bé o expressar-nos” ajuda els infants a veure-la com una eina de comunicació motivadora.

A nivell físic, la música també ens ensenya a respirar millor, a controlar la veu i a treballar aspectes psicomotrius quan l’acompanyem de moviments corporals, coordinació o dansa.

Per acabar, no podem oblidar el que la música aconsegueix a nivell social. L’educació musical promou empatia, autoconeixement i respecte envers els altres. També és una porta oberta a altres cultures i maneres de fer. Quan els infants canten, ballen, escolten música o toquen instruments junts es creen vincles personals i es construeix comunitat.

 

El mètode MOVIC, aprendre anglès amb la música

 

Després de completar un Doctorat en Didàctica de la Llengua Anglesa i d’haver treballar de mestra de música, vaig voler construir ponts que connectessin aquests dos àmbits de coneixement: l’anglès i la música. El mètode MOVIC (Movement and Music in English), neix des de la recerca feta sobre les connexions entre aquests dos àmbits, i també des de la convicció que hi ha infinites possibilitats musicals més enllà de la cançó com a eina per aprendre idiomes. I és que sovint es redueix el “fer música” al “cantar cançons” (o escoltar-les del youtube!). Mentre aprenem anglès, també podem llegir música, instrumentar un poema, escoltar música clàssica o d’altres estils, jugar amb el ritme, ballar i coreografiar música, tocar instruments… També estarem adquirint habilitats musicals com la capacitat d’afinar, habilitats rítmiques o la capacitat de distingir les qualitats del so.

MOVIC pren un enfocament CLIL Music, ja que els objectius són sempre duals: lingüístics i musicals. Fer servir activitats musicals com a base per planificar objectius de llengua (per exemple, frases concretes contextualitzades, estructures o vocabulari específic) reforça la qualitat de les interaccions que tenen lloc dins d’una aula. MOVIC també neix d’altres enfocaments pedagògics interessants: Communicative Language Teaching (la comunicació és significativa); Task-based Language Learning (seguim l’estructura de pre-task, main task i post-task) o Total Physical Response (sovint combinem acció i llenguatge). Segons les sessions, també fem servir el Game-based learning o “Storytelling”.

La música està perdent importància dins del nostre sistema educatiu. Estem ignorant el que ens aporta i ens facilita des de qualsevol àmbit. Amb la intenció de cuidar-la, donar-li espai i, evidentment, de fer que aprenguem l’anglès més i millor, MOVIC arriba a UManresa per a families (packs de sessions puntuals) i com a formació del professorat de llengua anglesa a les primeres edats (3-8 anys). També el gaudiran els infants de la Upetita quinzenalment. Hem d’ajudar les noves generacions a viure l’anglès, a normalitzar-lo, a estar-hi avesats… I això comença, sense cap dubte, durant els seus primers anys de vida.

 

Berta Torras Vila, docent de la Facultat de Ciències Socials de Manresa i creadora del mètode MOVIC