Si fem una repassada al Decret 21/2023, de 7 de febrer, s’indica que les avaluacions han de ser contínues, globals i formatives, tenint en compte el nivell de desenvolupament de les competències específiques i el progrés en el conjunt dels processos d’aprenentatge, tot això mitjançant l’observació directa, atenta i sistèmica.

El primer cicle d’educació infantil és una etapa fonamental per al desenvolupament integral dels infants (emocional, social, cognitiu i motor). És una etapa en què es comença a adquirir l’autonomia personal, el llenguatge, la comunicació amb els iguals i els adults, i quan els infants s’adonen que són una persona única i que formen part d’una societat.

Hi ha una frase d’Emmi Pikler, pediatra austríaca que va transformar la mirada a la primera infància, que diu: “Tot el que l’infant obté mitjançant la seva pròpia experiència li proporcionarà un saber molt diferent d’aquell que obté quan li donen les respostes”.

L’informe com a relat viu del desenvolupament de cada infant

A la Upetita tenim una mirada global i els diferents espais estan pensats per afavorir aquests aprenentatges i fomentar-ne l’adquisició de nous. Tots aquests aspectes els recollim durant el curs a la llibreta d’observació, on observem de manera individual tots els aprenentatges i avenços. Aquesta llibreta ha rebut el reconeixement per part d’Inspecció d’Educació i la fem extensiva a altres escoles a través de formacions per millorar aquesta pràctica i fomentar l’elaboració d’informes individuals molt acurats.

Per a nosaltres, aquest informe és una manera d’expressar com l’infant ha viscut el curs a l’escola, de manera global i individual. Hi parlem de tots els aspectes referents al moment evolutiu en què es troba l’infant i el seu benestar emocional. Intentem reflectir l’essència de l’infant amb anècdotes, imatges… incloent-hi també les famílies, que són una part fonamental del desenvolupament de l’infant.

Un record emocional per a famílies i infants

Per tant, a l’informe fem que quedi recollit de manera significativa el seu recorregut, amb els aprenentatges, descobriments, alegries i també, per què no, frustracions que han superat o que estan fent una gran feina per superar.

Les famílies el reben i és com un tresor: un informe estèticament bonic, amb una descripció detallada del seu fill/a. Els escrivim pensant que un dia seran els mateixos infants qui podran llegir aquests informes, els seus informes, i els agradarà llegir l’inici del seu camí escolar, a l’escola bressol.